یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

برای نخستین‌بار در کشور مردم به کوچه‌ها و خیابان‌های شهر تاریخی یزد، میبد و دیگر شهرستان‌های این استان تاریخی رفتند و به‌صورت خودجوش و با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، بافت تاریخی یزد، میبد و نقاط گردشگرپذیر این استان تاریخی را در اقدامی جالب و با حضور گسترده دوستداران میراث فرهنگی به‌طور کامل نظافت و پاکسازی کردند.

مشارکت مردم در پاکسازی بافت تاریخی یزد

شهر يزد روند ثبت جهاني را طي مي‌كند و نخستين پرونده ثبت جهاني شهر تاريخي ايران به يونسكو ارسال شده است.

همزمان با طرح موضوع ثبت جهاني اين شهر، مديران شهري و مسئولان استاني به همراه ساكنان شهر يزد دست به‌دست يكديگر دادند و با هماهنگي سازمان ميراث‌فرهنگي اقدام به بهسازي و مراقبت بيشتر از اين بافت تاريخي يزد كردند. 4 سال پيش‌ از اين، بافت تاريخي اين شهر دستخوش اتفاقات ناگوار شد. تخريب ناگهاني بخش‌هايي از بافت تاريخي يزد به بهانه‌هاي متعدد، ايجاد پاركينگ عمومي يا توسعه برخي اماكن به بهاي تخريب بناهاي تاريخي شهر يزد موجب شد كه دوستداران ميراث فرهنگي و مردم شهر يزد با حضور در اين بافت تاريخي اقدام به برپايي نخستين راهپيمايي اعتراضي در صيانت از بافت تاريخي كشور كنند.

پس از آن بود كه با مقاومت مردمي در برابر ساخت‌و‌سازهاي مدرن و از بين بردن بافت تاريخي يزد، دست سودجويان از نابود‌كردن بافت تاريخي يزد كوتاه شد و با ارسال پرونده ثبت جهاني اين شهر به يونسكو، گام جدي در صيانت از تاريخي‌ترين شهر كويري ايران برداشته شد. اكنون فاطمه دانش‌يزدي، مديركل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد به ايسنا خبر داده است كه مردم و دوستداران ميراث فرهنگي اين شهر علاوه بر بافت تاريخي، 3 محل شاخص اين بافت شامل بقعه سيدركن‌الدين، موزه حيدرزاده و زندان اسكندر را نيز از زباله و كثيفي پاكسازي كرده‌اند.

به گفته دانش‌يزدي، طرح پاكسازي بافت تاريخي يزد با نگاه مردمي براي حفظ اماكن تاريخي اجرا شده است و اگر مردم براي حفظ و نگهداري بناهاي تاريخي مشاركت نداشته باشند، فعاليت‌هاي ارگان‌هاي دولتي كم‌اثر است.

مديركل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد گفت: پاكسازي بافت تاريخي يزد با حضور انجمن‌ها و تشكل‌هاي مردمي در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري در شهرهاي يزد و ميبد و به شكل ويژه در بافت تاريخي اين 2 شهر انجام شد و در ديگر شهرستان‌هاي استان نيز با مشاركت تشكل‌هاي محلي صورت گرفت.

بافت تاريخي يزد 700هكتار وسعت دارد و 77محله نيز در اين شهر داير است كه بخش زيادي از آنها در بافت تاريخي قرار دارند. خانه‌ها، آثار و بناهاي تاريخي و زيبا به همراه ساباط‌هاي متعدد كه در بافت تاريخي يزد ايجاد شده‌اند زيبايي اين شهر را دو چندان كرده‌است و همين زيبايي بصري نقش مهمي در روند ثبت جهاني يزد ايفا مي‌كند.

کد خبر 364732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha